February 14, 2006
ولنتاین همگی مبارک! خوش بگذره!
Buon San valentino!
Happy Valentine day!
balentin wa omedeto gozaimasu!
ti valentine mobarak bebon zak!
elyomol hob Saiid!
مرسی از بلا، بیتا، پیبراه، آوای دل، رضا، یاس
Comments:
<< Home
اول اینکه ولنتاینت مبارک. دوم اینکه مشکل اینه که تو با معیارهای امروزی قضیه هزار سال پیش را میسنجی. این درست مثل اینه که بگی فیثاغورث ضد علم بود چون وجود اعداد گنگ را قبول نکرد. شما یک لحظه برگرد به زمانی که که مرد مالک جان زن بود و داستان های بسیاری از کشته شدن زن ها به دست مرداشون بخاطر همون عدم تمکین ذکر شده. این میون یه کسی اومده و گفته که زن هم حق و حقوقی داره. شما بجای مطلق نگاه کردن نگاه کن که در دوران 23 سال رسالت زن از کجا به کجا رسید. از یک طرف عده ای محمد را یک آدم سیاس میدونن که با دادن حقوق به زنان و جلب حمایتشون تونست قدرت بگیره و از یه طرف شما از بی عدالتی با زنان حرف میزنی. یادت نره که داریم از 1400 سال پیش حرف میزنیم و باز یادآوری میکنم که کمتر از 200 سال پیش اگر یک مرد اروپایی که پسر نداشت میمرد خونش و دارائیش به برادرش میرسید و زن و دخترش آواره میشدن. به همین راحتی. حالا شما اینا مقایسه کن با تمکین دادن و ندادن. ولی منصفانه مقایسه کن.
بیندیش باور کن نمی تونم هضمش کنم. یعنی شخصن ترجیح می دم ارث به من نرسه اما کسی به جرم نافرمانی اونم به دستور خدا! حق نداشته باشه منو زندانی کنه یا با شاخه ریحون یا هر چی منو کتک بزنه تا ادب شم! فکر نمی کنی ادم از کتاب اسمانی خیلی بیشتر انتظار داره؟ فکر نمی کنی همین که پیامبر یه دوجین زن داشته ( انگیزه اش اصلن فرقی نمی کنه) تا الان چقدر تو زندگی ها تاثیر بد داشته و چقدر به اقایون حق داده که ... چی بگم؟
دوست عزيز و نازنينم مرسی از اينکه به ياد من هستی . من حالم خوبه و احساسم همون شعريه که نوشتم .......تازشم از امروز يکی از دوستای خوبم داره مياد پيشم چند روز ميمونه ميخوايم بريم کلی گشت و گذار..... جات خالی . بازم مرسی عزيزم . بوس بوس
man ham khastam begam be japoni mishe: "balentine wa omedeto gozaimasu" ke didam bita joon zoodtar neveshteh. beharhal mobaraket bashe.
ولنتاين شما هم مبارك باشه عزيز....براي من هيچ كس گل نفرستاد!!! بازم بايد اميدوار باشم تا سال ديگه ببينم چي ميشه!!!! مرسي كه پيش من هم مياي عزيزم....اميدوارم هميشه لبت خندون باشه.
ولنتاين مبارك اوسسون!:)))) فكر كنم تركيش باشه!:)))) ايشالله خوش بگذره! فقط يه چيز ديگه بگم به بينديش اين حرفايي كه ميزني خيلي خوبه ولي نميتوني منكر شي كه اون پوسته هم وجود داشته و نميتوني منكر شي كه اگر كسي اون پوسته رو عمل كرده داره كاري مبتني بر دين انجام ميده مثلا اگه كسي كافر بود حق داري بگيري زنشو و بدون هيچ حق و حقوقي ازش كامجويي كني! حالا كسي ميتونه اگه كسي اينكار رو كرد بگه چرا!؟
Happy Valentine
Wish you and your readers lots of love, romance, patient, and more and more love.
Have fun and enjoy life while you can
Take care
Wish you and your readers lots of love, romance, patient, and more and more love.
Have fun and enjoy life while you can
Take care
ولنتاین جان: امروز دیگه اینجا جدی جدی ولنتاینه! میتونی از
google
استفاده کنی که جمله تبریکت را برات به زبون آلمانی و ایتالیایی هم ترجمه کنه! اگه حوصله کردی داستان ولنتاین را هم برای خواننده ها بنویس. همه داستان را نمیدونن.
من احتمالا یک سری نوشته در مورد این قضایایی که با هم یه کم در موردش بحث کردیم شروع میکنم. ولی از جزئیات شروع نمیکنم. تاکید دارم که از کلیات شروع کنم. اونوقت بهتر میتونیم با هم حرف بزنیم. هر بحث مفیدی به نظر من باید از نقاط اشتراک و نه اختلاف شروع بشه. و فکر کنم در کلیات با هم اختلاف عمده ای نداشته باشیم.
این هم برای رضای عزیز: رضا جان هیچ کجا همچین چیزی نبوده که میشه از زن کفار کامجوئی کرد. قرآن هر رابطه جنسی با زن یا مرد کافر را ممنوع میکنه ولی ازدواج با سایر ادیان را مجاز میدونه.
دست آخر اینکه برداشتی از دین که میگه دین اومده تا مارا قدم به قدم با جزئیات هدایت کنه و در همه جزئیات دستورات الهی هست و لازم الاجراست و اینکه رسول خدا یک انسان معصوم بوده و هرچه کرده صددرصد درست بوده یک برداشت خیلی خاص از دینه که حتی با قرآن هم همخونی نداره. بارها و بارها تو قرآن رسول خدا سرزنش شده و ازش خواسته شده که توبه کنه. این برداشت یک گروه خاص را شما نباید به کل تعمیم بدی.
به هرصورت ادامه بحث را بذارین از کلیات من شروع کنم و بشینیم دوستانه از حرفهای هم چیز یاد بگیریم.
استفاده کنی که جمله تبریکت را برات به زبون آلمانی و ایتالیایی هم ترجمه کنه! اگه حوصله کردی داستان ولنتاین را هم برای خواننده ها بنویس. همه داستان را نمیدونن.
من احتمالا یک سری نوشته در مورد این قضایایی که با هم یه کم در موردش بحث کردیم شروع میکنم. ولی از جزئیات شروع نمیکنم. تاکید دارم که از کلیات شروع کنم. اونوقت بهتر میتونیم با هم حرف بزنیم. هر بحث مفیدی به نظر من باید از نقاط اشتراک و نه اختلاف شروع بشه. و فکر کنم در کلیات با هم اختلاف عمده ای نداشته باشیم.
این هم برای رضای عزیز: رضا جان هیچ کجا همچین چیزی نبوده که میشه از زن کفار کامجوئی کرد. قرآن هر رابطه جنسی با زن یا مرد کافر را ممنوع میکنه ولی ازدواج با سایر ادیان را مجاز میدونه.
دست آخر اینکه برداشتی از دین که میگه دین اومده تا مارا قدم به قدم با جزئیات هدایت کنه و در همه جزئیات دستورات الهی هست و لازم الاجراست و اینکه رسول خدا یک انسان معصوم بوده و هرچه کرده صددرصد درست بوده یک برداشت خیلی خاص از دینه که حتی با قرآن هم همخونی نداره. بارها و بارها تو قرآن رسول خدا سرزنش شده و ازش خواسته شده که توبه کنه. این برداشت یک گروه خاص را شما نباید به کل تعمیم بدی.
به هرصورت ادامه بحث را بذارین از کلیات من شروع کنم و بشینیم دوستانه از حرفهای هم چیز یاد بگیریم.
بينديش جان پس بحث رو موكول ميكنيم به همون وقت فقط يه چيز اوني كه تو داري ميگي در مورد زنهاي عقديه وگرنه آيه هست در جنگ با كفار هرچه باقي ماند به غنيمت بگيريد و زنهاشون هم به اسارت و كنيزي و حكم كنيز هم معلومه كه همخوابگي بدون استفاده از حقوق معمول! بعد بحث اينه كه كي ميگه و بر پايه چي ميگه كدوم قرائت صحيحه!؟ مگر بذاريم به پاي هر شخص قضيه رو كه ديگه اون وقت اون به نظرم اسمش دين نيست
رضا جان چنین آیه ای تو قرآن نیست. دقیقا برعکس حتی کنیز کافر هم نمیشه داشت. این صریحا تو قرآن اومده. نمیخواستم بحث را بیشتر ادامه بدم ولی چون دقیقا برعکس حرفت تو قرآنه گفتم شاید بد نباشه بگم. در مورد اسارت هم که احتمالا میدونی داستان اسیرها توی مدینه خیلی جالبه. ولی فعلا بگذریم از این جزئیات.
اما اون که گفتی این دیگه اسمش دین نیست. مگه همین الانه هرکس داره برداشت خودشا از دین نمیکنه و عمل نمیکنه. اصلا مگه راه دیگه ای داریم. ما یه متن جلومونه که حالا هنر کنیم میپذیریم که کلام الهیه. حالا چی؟ باید ازش برداشت کنیم و بهش عمل کنیم. برداشت هامون هم مطمئنن متفاوته. این تفاوت هم به رسمیت شناخته شده است. نه فقط امروز که حتی در زمان خود حضرت محمد. میدونی که سلمان خیلی آدم باسوادی بوده و ابوذر یک بیابان گرد. یکبار سلمان از حضرت محمد در مورد حقیقت دین سوال میکنه. و حضرت محمد توضیح میده که هرکسی برداشت خودش را از دین داره و بعد بهش میگه: سلمان اگر ابوذر از آنچه در ذهن توست و دین توست مطلع میبود تورا کافر میدونست.
من دیگه ساکت تا شروع بحث از مبنا. سیروس و یکی دونفر دیگه را هم خبر میکنم که بیان توی بحث. امیدوارم ازش چیز یاد بگیریم.
اما اون که گفتی این دیگه اسمش دین نیست. مگه همین الانه هرکس داره برداشت خودشا از دین نمیکنه و عمل نمیکنه. اصلا مگه راه دیگه ای داریم. ما یه متن جلومونه که حالا هنر کنیم میپذیریم که کلام الهیه. حالا چی؟ باید ازش برداشت کنیم و بهش عمل کنیم. برداشت هامون هم مطمئنن متفاوته. این تفاوت هم به رسمیت شناخته شده است. نه فقط امروز که حتی در زمان خود حضرت محمد. میدونی که سلمان خیلی آدم باسوادی بوده و ابوذر یک بیابان گرد. یکبار سلمان از حضرت محمد در مورد حقیقت دین سوال میکنه. و حضرت محمد توضیح میده که هرکسی برداشت خودش را از دین داره و بعد بهش میگه: سلمان اگر ابوذر از آنچه در ذهن توست و دین توست مطلع میبود تورا کافر میدونست.
من دیگه ساکت تا شروع بحث از مبنا. سیروس و یکی دونفر دیگه را هم خبر میکنم که بیان توی بحث. امیدوارم ازش چیز یاد بگیریم.
در مورد آيه بايد برم بگردم ببينم كجا بود البته تو سوره احزاب كه خطاب به خود پيغمبر ميگه كه كنيزان كه از طريق غنايم نصيب توشدن براي تو حلال است اينو كه مطمئنم . منم ميدونم قرائت با قرائت فرق ميكنه منم دارم ميگم كي ميتونه ادعا كنه درسته!؟ اگه فرضا يه دستور مطلق تو قرآن اومده و يه نفر هم با اون دستور الان داره بهش عمل ميكنه تو ميتوني بهش بگي نه نبايد اين كار رو بكني؟! چون خلافه!
سیب زمینی جان مرسی از تبریکت!! بابا واسه این تشکر کردم که ولنتاین مبارک رو به زبون دیگه گفتن!!!
راستگو جان شیرینی شما محفوظ ! منو بگو که فکر کردم پیشگو می خواد اسم عوض کنه!!!!!!!!! مرسی که اومدی
راستگو جان شیرینی شما محفوظ ! منو بگو که فکر کردم پیشگو می خواد اسم عوض کنه!!!!!!!!! مرسی که اومدی
بیندیش جان برداشت های مختلف وجود داره اما من باز هم میگم برداشت قشنگ تو اسلام واقعی نیست!! تو به یه برداشت شخصی منطقی رسیدی! بهرحال خیلی خوبه که یه بحث داغ رو شروع کنیم:) اینی که رضا می گه منم شنیدم...
salam valentinet mobarak va merci ke miyay ye music videoye mah gozashtam bebin
kave ham webesh dorost shode
take care bye
kave ham webesh dorost shode
take care bye
ببخشین که دوباره پرگویی میکنم. رضا جان اونجایی که میگه کنیزها برت حلاله یعنی حلاله که باهاشون ازدواج کنی. به طور مشابه و دقیقا با همون کلمات میگه که دخترخاله هاتون بهتون حلاله! معنیش که این نیست که میشه ازشون کامجویی کرد. در مورد رابطه با کنیز هم آیه صریح در قرآن هست که میگه حق ندارین بدون ازدواج باهاشون بخوابین و اینکار تجاوزه. به کنیز ولی میگه اگر مجبور شد که به قول ولنتاین تمکین کنه گناهی نکرده.
و اما به ولنتاین عزیز: تعریف اسلام واقعی چیه؟ اصلا تعریف قانون مدنی کانادا چیه؟ حتی قانون مدنی یک کشور که اینقدر با دقت نوشته شده تعریف نداره و برای همین اینهمه دادگاه و دادگاه عالی و وکیل میان میشینن که تصمیم بگیرن یه نفر خلاف قانون عمل کرده یا نه. اصلا فلسفه پلورالیسم و به رسمیت شناختن تنوع از اینجا ریشه داده که برداشت ها با هم متفاوته و هیچ کس نمیتونه بگه برداشت من واقعیه. شما میتونی به من بگی این اسلام شما با اسلامی که تو ایران تبلیغ میشه فرق داره و یا بگی برداشت من از اسلام با شما فرق داره ولی نمیتونی بگی کدوم این برداشت ها اسلام واقعیه. هیچکس نمیتونه بگه.
و اما به ولنتاین عزیز: تعریف اسلام واقعی چیه؟ اصلا تعریف قانون مدنی کانادا چیه؟ حتی قانون مدنی یک کشور که اینقدر با دقت نوشته شده تعریف نداره و برای همین اینهمه دادگاه و دادگاه عالی و وکیل میان میشینن که تصمیم بگیرن یه نفر خلاف قانون عمل کرده یا نه. اصلا فلسفه پلورالیسم و به رسمیت شناختن تنوع از اینجا ریشه داده که برداشت ها با هم متفاوته و هیچ کس نمیتونه بگه برداشت من واقعیه. شما میتونی به من بگی این اسلام شما با اسلامی که تو ایران تبلیغ میشه فرق داره و یا بگی برداشت من از اسلام با شما فرق داره ولی نمیتونی بگی کدوم این برداشت ها اسلام واقعیه. هیچکس نمیتونه بگه.
بينديش جان در مورد كنيز و ازدواج فكر نميكنم اينجوري باشه تواون سوره احزاب هم به پيامبر ميگه كه زنهاي كنيزي كه از غنايم نصيب تو شده و همينطور زناني كه از خودشان رو به تو ميبخشند بر تو حلال است كه التبه بعد بلافاصله ذكر ميكنه اين تيكه آخر فقط مربوط به پيامبر است ولي در مورد كنيز اصولا تعدادش و كم ازدواج اش فرق ميكنه يعني حتي زناي محصنه كنيز در قرآن ذكر شده كه مجازاتش نصف مجازات زن عقديه. بعد بينديش معني پلوراليسم كاملا مشخص و قابل قبول صحبت اصلي من اينه كه وقتي دين براي چي همچين راهي رو ميذاره!؟ يعني اصلا نظر دين هم همين پلوراليسم بوده!؟ مثلا اگه يه نفر الان طبق خود قرآن زنش رو مثلا حبس كنه بعد هم كتك بزنه طبق نص صريح قرآن عمل كرده اين ديگه به برداشت ربطي نداره داره كاري كه دين گفته انجام ميده! بحث اينه به نظرم كه قرائت هاي متفاوت خيلي خوبه ولي اين قرائت خودش باعث مشكلات فراوان ميشه هركي به زعم خودش و برداشت ذهني خودش عمل ميكنه كه اين با نفس دسن متفاوته! به هرحال فردا قيامت -حالا ميخوادبه هرشكلي باشه- اگه اون زن كتك خورده مظلمه پيش خدا ببره شوهره ميگه من دستور خدا رو اجرا كردم ميشه بهش گفت نه قرائت ات اشتباه بوده!؟
رضا جان بحث اون آیه دیگه خیلی دیگه ریز شد! ولی اونی که میگه این فقط برای رسوله منظور اینه که تعداد زنان بیشتر از 4 فقط ماله رسوله و شامل بقیه نمیشه. حلال یا حرام بودن زن یعنی حلال بودن یا نبودن ازدواج با اون زن. مثلا میگه خواهرانتون برتون حرومن. یا مثلا یه جای دیگه میگه زن پسرخونده هاتون برتون حلاله. این یعنی اگه پسر خوندتون طلاق گرفت و شما خواستین با زنش ازدواج کنین اون بهتون حلاله. نه اینکه زن پسرخوندتون باشه و به شما هم حلال باشه! این البته برداشت شخصی من نیست...
اما اون سوال کلیترت که اگر یکی براساس برداشتش از متن عمل کرد چی میشه. این سوال را دو تا جواب میدم. اول اینکه به عنوان یک اجتماع ما یک سری قانون میذاریم و باید دادگاه ها طبق قوانین اجتماعی در موردمون حکم کنن. مثلا اگر اسیر کردن زن در خونه جرم باشه کسی که این کار را بکنه در پیشگاه قانون مجرمه و مجازات میشه. اما در دادگاه الهی چی؟! دادگاه الهی یعنی دادگاه وجدان بیدار. اگه وجدانن فکر میکنی داری کار درستی میکنی و بین خودت و خودت به این نتیجه رسیدی دادگاه الهی هم همونه. گناه یعنی اینکه بدونی داری اشتباه میکنی و بکنی. البته وظیفه آموختن همیشه بر دوشته. یعنی اگر بین خودت و وجدان خودت به این نتیجه رسیدی که به اندازه کافی فکر کردی تلاش کردی و تحقیق کردی و به این نتیجه رسیدی که مثلا نباید نماز بخونی و نخوندی بیگناهی. ولی اگر به این نتیجه رسیدی که باید بخونی و نخوندی گناه کاری.
اما اون سوال کلیترت که اگر یکی براساس برداشتش از متن عمل کرد چی میشه. این سوال را دو تا جواب میدم. اول اینکه به عنوان یک اجتماع ما یک سری قانون میذاریم و باید دادگاه ها طبق قوانین اجتماعی در موردمون حکم کنن. مثلا اگر اسیر کردن زن در خونه جرم باشه کسی که این کار را بکنه در پیشگاه قانون مجرمه و مجازات میشه. اما در دادگاه الهی چی؟! دادگاه الهی یعنی دادگاه وجدان بیدار. اگه وجدانن فکر میکنی داری کار درستی میکنی و بین خودت و خودت به این نتیجه رسیدی دادگاه الهی هم همونه. گناه یعنی اینکه بدونی داری اشتباه میکنی و بکنی. البته وظیفه آموختن همیشه بر دوشته. یعنی اگر بین خودت و وجدان خودت به این نتیجه رسیدی که به اندازه کافی فکر کردی تلاش کردی و تحقیق کردی و به این نتیجه رسیدی که مثلا نباید نماز بخونی و نخوندی بیگناهی. ولی اگر به این نتیجه رسیدی که باید بخونی و نخوندی گناه کاری.
بیندیش جان اون تعریف دادگاه الهی دیگه خیلی جالبه!!!! تو می گی برداشت ها از دین فرق می کنه . اما در قران به صراحت هزار بار گفته نماز را برپا دارید. من که ندیدم گفته باشه اگه فکر کردید و به این نتیجه رسیدید که باید نماز بخونید نماز را برپا دارید!!! ضمن اینکه دادگاه الهی رو قیامت تعبیر می کنن نه وجدان!! واسه اینه که میگم برداشت تو خیلی منطقیه اما حتا با خود قران همخونی نداره. یعنی تو به یه برداشت خیلی منطقی از قران رسیدی که هیچ مرجع تقلیدی حتا قبولش نمی کنه. تو میگی اگه اون مردی که زنش رو کتک زده پیش دادگاه الهی خودش به این نتیجه برسه که کارش درسته پس گناه نکرده! اما من اصلن موافق نیستم. چون از هر دیدگاهی که بهش نگاه کنیم حق نداره با زنش مثل یک شی که مالکش هست رفتار کنه.ضمن اینکه من هم مثل رضا بعید می دونم دین به پلورالیسم چندان روی خوشی نشون بده. همین قانون مدنی که تو می گی در ایران خیلی ساده دست مرد رو باز می ذاره که هر جور خواست با زنش با ملکش رفتار کنه. پس نمی شه پای قانون مدنی رو به میون کشید. ضمن اینکه من با همین داستان مشکل دارم: اینی که پیامبر حق داره بیشتر از 4 زن داشته باشه! و مردان عادی تا 4 زن. خیلی ساده اسلام به مرد میگه زن فقط واسه اینه که حالش رو ببری و در مقابل این حق رو به زن نمی ده!!
بينديش جان اون آيه رو يه بار ديگه بخون اون تيكه اش به نظرم بيشتر در مورد اينه كه ميگه زنهايي كه خاضرن مهر خود را ببخش و خود رو به تو هديه كنن يعني اون تيكه اش محدود به پيامبر ميشه و بلافاصله ميگه در مورد مومنان كه زنهاي كنيزي و عقدي همون حكم رو دارن كه قبلا گفته شده است به تعدد اينجا اشاره نميكنه! و در مورد استدلال دومت فكر كنم اشكال دارهه ا !يعني مثلا اگه هيتلر پيش وجدان خودش نتيجه گرفت مثلا اونايي كه كشت بايد ميكشت دليل بر صحت كارشه!؟ وقتي يه دستور اومده تو قرآن و يه نفر هم ميخونه فرض بر صحت قضيه است بذار يه جور ديگه بگم اگه الان دزد رو بگيرن دست و پاي مخالفش رو قطع كنن من به نظرم بازم غيرانسانيه ولي اگر همچين حكمي اجرا شد طبف نص صريح ميشه بهش ايرادي وارد كرد!؟ اينكه همه چي رو ببريم در سطح وجدان و عقل شخص مخصوصا تو قضيه احكام خيلي مشكلات به وجود مياره! ميتوني بگي مثلا لا اكراه في الدين حالا هركي ميتونه يه جور اينو برداشت كنه چون در سطح جامعه مشكل به وجود نمياره ولي وقتي ميري تو بحث جزييات واحكام حيلي مشكل زا است!
والنتاين عزيز، شب 14 فوريه ساعت 12 شب خواستم اولين کسي باشم که روز والنتاين را بتو عزيز مهربان تبريک مي گويد. ولي کانت دوني وبلاگ باز نشد. روز بعد يهمين منوال وروز بعد ترش به همين شيوه، ناچار تسليم قضا وقدر شدم، در حالي که به صندلي تکيه داده ودر بحر تفکر و تعجب فرو رفته بودم که چرا نظر خواهي بروي ديگران باز مي شود اما بمن که ميرسد قفل و زنجير است و درش تخته است. بخود گفتم اي دل غافل نکند والنتاين عزيز دعايي، وردي، چيزي خوانده، رمل واسطرلابي انداخته ودرب نطر خواهي اش را برمن بي گناه قفل و حرام و تعطيل کرده است ! چون کسي در نزديکي نبود کلاه ام را قاضي کردم وگفتم رفيق تو چه مي گويي ؟ کلاه گفت: هيچ دليلي بر شک و ظن تو وجود ندارد ! برو فردا بيا ودوباره امتحان کن ! نشون به اين نشون اينک بازگشته ام و از تو چه پنهان کلاه حق داشت، نظر خواهي بازشد. با چند روز تأخير لاکن از صميم قلب روز عشق وشادي را بتو تبريک مي گويم وروي ماهت را از دور مي بوسم. حالا اگر اول نشدم فبها، آخر شدن هم عالمي دارد هميشه شاد و پيروز باشي.
می دونی چیه؟ تا جا بیفته یه کم طول می کشه یکی دوساله که این قضیه مطرح شده اما صحبت ولنتاین واسه روزهای خیلی قبله
ولنتاین جان پاسخ کامنتت را توی همون بلاگ خودم گذاشتم. دیگه اینجا تکرار نمیکنم. رضا جان به حرف شما هم تا حدودی جواب داده.
Post a Comment
<< Home