May 16, 2006

کد جادویی

حرفی که دوشنبه المیرا زد به یه شکل دیگه من و فرانکلین و شری هم گفته بودیم. کاری به جزییات ندارم. می‌خوام بگم که جواب سیروس منو به فکر انداخت. که چقدر دنیای مردونه با دنیای زنونه فرق می‌کنه. که من اینهمه سال خودمو کشتم، ظاهرن هنوز چیز زیادی دستگیرم نشده:

"من استرس يه مرد برای تامين معاش رو ميفهمم حتی اگه حقوق خانوم بيشتر از آقا باشه. من ميدونم يه مرد چه جور تو خلوت خودش به خاطر دوست داشتن همسرش دندون رو جيگر ميذاره و خفه خون ميگيره... من ميدونم عشق ورزيدن در مبتذلترين شکل ممکن هر روز يه شاخه گل تقديم کردنه ... ريزبينی اينه که عشق ورزی يه مرد رو درک کنی حتی اگه نشونه هاش خيلی پررنگ نباشه. و البته بهش فيدبک بدی...گمونم هر مردی که زنی رو واقعا دوس داره برای فهم دوس داشتنش کدهای منحصر به فردی هست و بالعکس. من اگه پوشش... رو دوست نداشتم با لبخندم تاییدش میکردم اما اون یه روز شکایت کرد که لباس پوشیدنش برام اهمیت نداره که در هر حال تایید میکنم. به نظرم لباس موضوع اصلی نمیتونست باشه. این موضوع مهم بود که من زیر سوال نبردن سلیقه اونو کد علاقه قرار داده بودم... نمیگم از یه مرد بلکه از یک زن هم نباید خواست رفتارهایی که تو ناخودآگاهش قرار دارن رو تغییر بده چون تبعات بدتری داره. مردی که ترجیح میده سکوت اختیار کنه همونقدر میتونه دوست داشته باشه که یک برونگرای برونفکن میتونه اما با کدی متفاوت."

چند درصد به کدهای طرف مقابلمون رسیدیم و دیدیم که طرف مقابل کد ما رو درک کرده؟ چی می‌شه اگه با دست‌کاری جزیی این کدها آرامش بیشتری ایجاد کنیم؟ باید توقع داشته باشیم حتمن طرفمون خودش باهوش باشه و کدهای ما رو درک کنه و از ارزش اونا کاسته می‌شه اگه گاهی به زبون بیاریم؟ هر رابطه‌ای یه آزمون هوشه؟ نمی‌شه این آزمون رو کمی ساده‌ کرد؟...؟...؟...؟

(دوستان ببخشید اما اگه بخوام لینک شما رو تو متن بیارم همه‌اش می‌ریزه به هم!)


Comments:
hum:D
 
alireza: :D
 
نمیدونم. راستش گاهی فکر میکنم خیلی میدونم, خیلی درک میکنم ولی یهو همچین حالم گرفته میشه که بیا و ببین. منم با اون دستکاری تو کدها خیلی موافقم
 
دوست خوبم مطلب خیلی خوبی عنوان کردی
کاش همه ما میتونستیم با فهمیدن این کدها در طرف مقابلمان از بروز سوءتفاهم ها و ناراحتی ها چلوگیری کنیم
 
man ke nazare hich mardi va khastash vasam ziyad ahamiyat nadare oon moheme ke man chi mikham chi khoshhalam mikone va oon dddddddddddddddd
 
ولنتاين جونم به نظر من هيچ اشکالی نداره آدم خواسته هاش رو به طرف مقابل بگه ، به شرطی که اون آدم بخواد حرفای تو رو بشنوه . اگه نخواد ادم نبايد بيخود خودشو خسته کنه ، چون فقط باعث دور شدن ادمها از همدیگه ميشه . به نظرم اينجور موقعها بايد تو هم مطابق ميل خودت رفتار کنی بعد ببينی که اون صداش در مياد يا نه ؟ خوب اگه اعتراض کرد بايد بهش فهموند که یه تغییر رفتار دوجانبه لازمه و اونهم باید مثل تو سعی کنه خودش رو برای خواسته های تو تغغیر بده . اگه هم اعتراض نکرد که هیچی دیگه تو هم باید از اون سکوت رو یاد بگیری . . . امیدوارم فهمیده باشی چی گفتم خواهر ؟
 
راستش صحبت کردن و گفتن انتظارات، خواسته‌ها و عواطف به نظر من خیلی مهمه و من همیشه روش تاکید داشتم،‌ولی واقعیت اینه که ما آدم‌ها این جوری ساخته نشده‌ایم. یعنی این که یک سری از این چیزها رو خیلی بدیهی فرض می‌کنیم و فکر می‌کنیم که طرف مقابل باید خودش این رو بفهمه و اصلا تمایلی به حرف زدن در موردش نداریم. فکر می‌کنم یک موضوع دیگه این وسط غروره که به طور ناخودآگاه باعث می‌شه ما خواسته‌هامون رو به زبون نیاریم ولی انتظار داریم که بقیه اونا رو درک کنن.

در نهایت به نظرم به همین سادگی هم نیست که بگیم از امروز همه خواسته‌ها و انتظاراتمون به زبون بیاریم. این مساله احتیاج به تمرین داره و زمان می‌بره ولی خیلی خوبه که از همین الآن شروع به تمرین کردن بکنیم.
 
ولنتاین جونم...باهات موافقم عزیزم....باید هم مرد سعی کنه و هم زن....وای منم بگم چیکار کنم که خوشحال بشی؟ همیشه صبحها که میخوام بابابایی بیام شرکت از خونه که میایم بیرون میگه ستار گوش میدی؟؟!!منم که از آهنگهای فسیل قدیمی خوشم نمیاد اینه که میگم نه!!!میگه رادیو گوش میدی؟؟میگم نه!!!!خلاصه باقی راه رو همینطوری خشک وخالی طی میکنه...امروز صبح گفت ستار گوش میدی؟ گفتم بعله!!!وای نمیدونی برق چشمهاشو....پیش خودم فکر کردم من میتونم کاری کنم که گوشام نشنوه ولی خب با این کار بابایی خوشحال میشه که منم از خوشحالی اون خوشحال شدم....دارم دختر انعطاف پذیر و صبوری میشم دوستم...درسته؟؟؟
 
من فكر مي كنم كه گذشت زمان خودش خيلي از نقاط مشترك رو رو ميكنه و بد نيست بعضي وقتا هم آدم صحبت كنه.. ولي قدر مسلم اينه كه آدم بعضي وقتا واقعا كوتاه مياد..و شايد لازم هم باشه..
 
bayane khasteha kheili moheme vaghana hamuntor ke to ghofti hame inghadr bahush nistan ke az sokute ma befahman ma chi mikhahim!! baadesham aghe fekr mikonim ke ba ghoftane khaste az arzeshesh kam mishe marbut be kasiye ke az tahe ghalbet dusesh nadari va hamash donbale bahune mighardii vagharna aghe asheghe kasi bashi az har rahe manteghi say mikoni rabetato behtar konii albate ba ye khorde ghozasht va enetaf paziri.....
 
واقعا که رابطه یه آزمون هوشه... شاید اگر بعضی از کدها به زبون آورده بشن خیلی خیلی آرامش بیشتری حاکم بشه بین یک زوج...
 
من نمي دونم اين چه كاريه كه طرف هيچي نگه و همش منتظر باشه طرف ديگه بفهمه كه اون چه توقعاتي داره اين زبون رو خدا آفريده واسه حرف زدن كه يكيش هم بيان احساسات و توقعاته . مطمئن باشيد كه اگه تو يه قدم برداري طرف مقابلت هم همين كار رو مي كنه اما اگه نكرد اون موقع بايد ......
 
من منکر این نیستم که گفتن خواسته ها احتمالا منطقی تر از انتظار فهم اونها از طرف مقابله. یه کلمه هوش اوردی اینجا که میخوام با اون شروع کنم. من ۳ تا هوش مهم میشناسم. هوش ریاضی که باعث میشه من و شما بریم مدرسه٬ مدرسه رو تموم کنیم٬ بریم دانشگاه٬ دانشگاه رو تموم کنیم٬ مهارتی یاد بگیریم٬ بریم سر کار٬ و ...
یکی هوش اجتماعیه که ما رو یه آدم مقبول احتماعی میکنه. باعث میشه نسبت به مسایل جمعی حساسیت به خرج بدیم و بتونیم ارتباط برقرار کنیم. میزان مقبولیت اجتماعی ما هم میتونه به این داستان برگرده.
یکی هم هوش هیجانیه که میتونه تو روابط فردی ما موثر واقع بشه. اینکه ما چقدر میتونیم عاطفه خرج کنیم و درک درستی از عواطف دیگران داشته باشیم از تاثیرات این هوشه.
یکی دیگه هم مساله اینه که تو ادمهای درونگرا و برونگرا حتی با هوش یکسان رفتارها میتونه شکل متفاوت به خودش بگیره.
روانشناسهای خانواده اصلا توصیه نمیکنن دو تا آدم با ضرایب هوشی خیلی متفاوت یا شخصیت متفاوت از لحاظ برونگرایی و درونگرایی وصلت کنن چون معتقدن خواه ناخواه مشکل ایجاد میکنه. اینا رو کفتم تا ببینی من در وهله اول اصلا قضیه رو چطوری میبینم و آبشخور مشکلات رو کجا سراغ میگیرم.

اما بریم سراغ داستان کد علاقه! ولنتاین عزیز این رو نه از سر اعتقاد بلکه از روی تجربه و دیده هام دارم میگم. گفتن خواسته ها تو روابط زناشویی نه تموم شدنیه و نه مشکل گشا. رساتش به زعم من همسران گرامی با گفتن اون چیزهایی که میپسندن معمولا به دیگری تلقین میکنن که چقدر باهاش اختلاف سلیقه دارن. ضمنا اگه دو نفر بخوان تصنعی به هم نزدیک بشن و بیش از استاندارد دست به تغییر خودشون بزنن قطعا با بحران هویت مواجه خواهند شد و تحملش نمیکنن.
 
bazam miam baghiash ro minevisam
 
به نظر من دریافت کد به تنهائی کافی نیست. کلام هم همراهش باید باشه. اما نه به شکل چندش آور و مبتذل. از فرق بین زنها و مردها نگو که من حسابی گیجِ گیجم.
 
به سیروس: درحالیکه اگه توجه کنیم می بینیم که ادمای شلوغ و برون گرا و اجتماعی همسر ارام و کم حرف رو انتخاب می کنن و برعکس!
اما کد: سیروس می دونم منظورت چیه. اما به نظرم بد نیست که تو یه سری مسائل حتا برخلاف میلمون یه کاری رو واسه خوشنودی طرف مقابل انجام بدیم! بهرحال یه زندگی دو سره و دو نفره است که یه فاکتورش هم علاقه است! نه به ترتیبی که بخواد به ما احساس بدی بده یا فکر کنیم این ادم از اسمون نازل شده که نظم همه چی زندگی ما رو بهم بزنه! اما اگه به ارامش و رضایت رابطه می تونه کمک کنه ( و طبیعتن در چارچوب منطقی و استاندارد) چرا که نه؟؟ دیدی اونایی که 20 ساله زندگی میکنن و خیلی هماهنگ تر و شاد تر از شروع زندگی هستن؟ تصور می کنم از همین روش تعدیل عادت ها استفاده کردن. تعدیل به قول فرانکلین دور از ابتذال
 
آخه مساله اینه که هر چی هم برسی به این کدها و سعی کنی درکشون کنی بازم کدهای زیادتر و ناشناخته تری هستن. گاهی فکر میکنم شاید باید توقعاتمون کم بشه یا گذشتمون زیاد باشه. گاهی منم کم میارم.
 
Hi Valentine
Thinking about codes reminds me of my military service in Iran which we had to follow certain codes, rules and regulations! You really think that if you know your partner or husband codes and vice versa then you will live happily ever after? I don't think so! Codes, rules sound a little bit mechanical, boring and cold. Reading some of comments I should say that tick for tat won't do anybody any good except make situation worse and eventual confrontation would be unavoidable which I am sure that nobody wants that! Common girls you are not in any war or competition with your better half! We are from different planet (women form Venus and men from Mars) that came to Earth to enjoy each other companionship and not being alone. We all have bad habits which may irritate other half but instead of slapping it to each other face is better talk about it gently without hurting each other feeling and always remembering the magic word " Compromise" and try to do it as often as we can and not saying that why I always have to compromise? We should remember that when we start living with somebody we say good by to "I" and we say hi to "We". If tow people love each other and value their relationship, they can talk about their differences and come to some solution. Frankly speaking having these differences make relationship more challenging and exciting otherwise living with somebody exactly like ourselves is tedious and boring. Who wants to live with himself/herself? So if you are not up to challenge, stop dating!
 
hamin ke dar moredesh ba ham sohbat koneem behtarin kpmak mitoone bashe
 
افشين عزيز مثل هميشه خيلي عالي تحليل كردي. اما فكر مي كنم منظورم از كدها يه چيز ديگه بود. نه اينكه تبديل بشه به يه زندگي مكانيكي و قابل پيش بيني! منظورم براي پيش گيري از سو تفاهم ها بود!
روي مثال سيروس اگه طرف من بدونه وقتي به لباس تازه اش فقط لبخند مي زنم يعني زياد خوشم نيومده شايد از بروز سو تفاهم بعدي جلوگيري بشه. نهايتن يا هر كي طبق سليقه ي خودش لباس مي پوشه و يا نقاط اشتراك سليقه رو تقويت مي كنن. اين يه مثال خيلي ساده است اما نشون مي ده كه همين جزييات وقتي جمع مي شه به چه دلخوري بزرگي تبديل ميشه...
 
من نمی دونم کی راست میگه کی دروغ ...واین روانشناسا چی میگن ...ولی خوب میدونم راز تمام این کدها تو برق چشای ادماست...وقتی موافقت نیست مستقیم نگاهت نمی کنه وقتی موافقته باچشاش حرفا ورفتارات میخوره ...وقتی که بهت دروغ میگه چشاش مات مات میشه....همین... راستی یادم رفته بود که با من حرفی نداشتی ...
 
من خیلی هم موافقم که دو نفر برای خوشحال کردن هم از علایق خودشون بگذرن و علیرغم میل خودشون خیلی کارا بکنن. اصن موافقم که دو نفر کلی هم در جهت هم تغییر کنن. بسم الله... ولی نمیکنن. اینا روخیلی میدونن. لابد آسون نیس که انجام نمیدن. به نظر من اولین گذشت گذشتن از خواسته های خوده که طرف مقابل از پسشون برنیومده و بعد نوبت به گذشت از خواسته های خود به نفع همسر میرسه. مشکل ما غالبا اینه که چرا طرفمون به خواسته هامون توجه نداره وگرنه کسی از این شکایت نداره که چرا نمیتونه خواسته های همسرش رو براورده کنه.
ضمنا هیچ اشکالی نداره که طرفین خواسته هاشونو بگن ولی مشروط به اینکه این گفتن با محقق الوقوع بودن اشتباه گرفته نشه. ادمها هم یکسان نیستن که یه نسخه واحد براشون بپیچیم. اگه دو تا ادم برونگرا خوردن به پست هم من بهشون توصیه میکنم بلند بلند خواستهاشون رو تو سر هم فریاد بزنن چون به نظرم اتفاقی نمیافته اما مشکل از کنار هم بودن یه درونگرا و یه برونگرا شروع میشه. به کلیه دوستان درونگرا هم میگم که این مشکل شماست. چون برونگرا نمیتونه جلوی ابراز علایقش و خواستهاش رو بگیره و ضمنا زیاد محلی هم به خواسته های نگفته شما نمیذاره.
 
Hi Violet Jaan,

You are right, men and women are different in so many ways and that makes things very difficult. I don't know why god created such a big challenge for human beings. I belive that
"men are from Mars and women from venus!!!!"
 




<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Web Blog Pinging Service